12303 – To blog or not to blog – uddybende beskrivelse

KLASSETRIN 2.-10. klasse

UGEDAG Tirsdag

INSTRUKTØR Kristine Langstrup

 

Ved at bruge blogs i sprogundervisningen får man en unik mulighed for at kommunikere på en inspirerende måde og på ét sted med sine elever: temaer, hjemmearbejde, faglig inspiration, tips og tricks osv. På kurset lærer man at oprette og arbejde i forskellige blogs, som på en indbydende og aktiverende måde engagerer eleverne i det faglige arbejde.

FAGLIGE MÅL SPROG
• At udnytte blogs og it-baserede programmer hensigstmæssigt til formidling og kommunikation
• At anvende kilder på selvstændig og kritisk vis.

IT/MEDIE MÅL
• At kunne oprette blogs sammen med eleverne
• Blog/wiki – teori • Opbygning af en blog/wiki – efter lærernes eget ønske
• Anvende redigeringsmulighederne • Finde og abonnere på relevante blogs.

IT-REDSKABER
Vi skal anvende forskellige blogs fx Wikis eller andre blogs efter deltagernes ønsker. Derudover arbejdes med Word, MovieMaker, YouTube/Skoletube m.m.

FORUDSÆTNINGER
Det er op til den enkelte deltager, hvor avanceret dette forløb skal være. Vi bygger på dét, der har været gennemgået i år. Det vigtigste er, at I har lyst til at kaste jer ud i at arbejde med blogs også imellem kursusgangene sammen med jeres elever.

OM INSTRUKTØREN Kristine Langstrup er engelsklærer og it -vejleder på Usserød Skole. Endvidere står hun får en række it kurser på læreruddannelsen METROPOL. Hun er aktiv bruger af it og medier i undervisningen (herunder blogs).

UDDYBENDE BESKRIVELSE
En blog er en interaktiv side på internettet, som den enkelte bruger kan skræddersy til netop hans/hendes formål: Her kan kommunikeres tekst, billeder, musik, lyd og links og andre medie-relaterede ting. Der kan fx indlægges kommentarfunktion, og på den måde kan bloggen blive et lukket og trygt ’mødested’ mellem lærer og elev, hvor al kommunikation omkring faget og klassen samles på en indbydende og aktiverende måde. På dette kursus lærer du at oprette en blog, så du efterfølgende kan gøre det sammen med dine elever.
De vil helt sikkert blive ramt af bloggens ’Wow!factor’: Lektier, du lægger ud på din klasse SPROG blog, bliver lavet til tiden (!) og eleverne vil helt sikkert synes, at det er skægt at have sin egen SPROG blog, hvor de får kommentarer (på fremmedsproget) til deres forskellige sproglige indlæg og it-produktioner. Du skal medbringe egne faglige tekster m.m., som skal bearbejdes med web-værktøjer, som egner sig til at indlægge i en blog. Vi skal se hinandens præsentationer og evaluere i forhold til de mål, som den enkelte har haft for bloggens funktion.