12103 It, lys og radioteater i indskolingen – uddybende beskrivelse

KLASSETRIN 0.-3. klasse

UGEDAG Tirsdag

INSTRUKTØR Pernille Reenberg

 

På workshoppen skriver og indtaler vi radioteaterstykker og indsætter egne hjemmelavede lydeffekter. Herefter foretages en redigering i Audacity, og der arbejdes videre i Myna lydstudie på Skoletube. Slutproduktet er små radioteaterstykker, som kan høres på f.eks. SkoleTube eller ForældreIntra.

FAGLIGE MÅL DANSK
• Udtrykke sig i lyd og tekst samt i dramatisk form
• Eksperimentere med stemmen og computerens muligheder
• Bruge skrivning til at fastholde og strukturere ideer og tanker.

IT/MEDIE MÅL
• Vælge kanal (SkoleTube/ForældreIntra) ud fra budskabet og formålet med produktionen
• Arbejde med præsentationsform (radioteater/PhotoStory)
• Styrkelse af kommunikationsmæssige kompetencer (fortællingen).

IT-REDSKABER Mobil/mp3-optager og mulighed for at overføre til PC, mobiltekefon, digitalkamera, Word, Picture Manager, Audacity, Laerit.dk, SkoleTube.dk, AudioBoo, WallWisher og Pixlr.com.

FORUDSÆTNINGER Der forventes ikke kendskab til Audacity, Myna, Photostory eller SkoleTube, da vi kommer igennem det på kurset.

OM INSTRUKTØREN
Pernille Reenberg har været systemplanlægger og programmør gennem 12 år. Herefter har hun arbejdet 12 år som lærer og it-vejleder på en folkeskole. Underviser lærere på diverse it-kurser og er en del af forskellige it-netværk. Er optaget af at integrere it i alle fag og af at elever synes, at det er sjovt og udfordrende at kombinere fagfaglige- og tekniske kompetencer.

UDDYBENDE BESKRIVELSE
Del 1
Her skriver vi radioteaterstykker – hvor der fokuseres på elementer og indhold i et eventyr/et drama/en god historie. Når fortællingen er skrevet, indtales den og vi fremstiller selv egne hjemmelavede simple lydeffekter (f.eks. lyden af et tog, lyden af torden osv.)
Del 2 Herefter foretages en let redigering i programmet Audacity – lyden beskæres, så pauser og unødige passager fjernes. Der tilsættes evt. dele af lydklip andre steder fra. Vi kommer ind på Creative Commons og ophavsret.
Del 3 Der arbejdes videre i Myna lydstudie på Skoletube; lydeffekter og musik lægge på.
Del 4 Slutproduktet er små radioteaterstykker, som kan høres på f.eks. SkoleTube eller ForældreIntra. Vi arbejder med Wallwisher, som opslagstavle for værkerne på SkoleTube. Vi kigger også på Audioboo (at optage og dele lyd). Hvis der bliver tid til overs kan vi kigge på Photostory som redskab for fortælling.